No i po co to te wszystkie promocje?

No i po co to te wszystkie promocje?

Na stronie internetowej logitus.pl, jak również na stronach innych operatorów telekomunikacyjnych można znaleźć ofertę standardową usług Internetu i telewizji na okresy 12 i 24 miesięcy. Dodatkowo również na tych samych stronach oraz w ulotkach informacyjnych non stop przewijają się oferty promocyjne. Najczęściej tzw. promocje polegają na tym, że obniżeniu ulega kwota miesięcznego abonamentu, pojawiają się okresy bez opłat, albo z obniżoną np. o 50%, ewentualnie klient dostaje w pakiecie usługi dodatkowe, za które normalnie musiałby ekstra płacić. Faktycznie potencjalny zainteresowany może się pogubić w tym gąszczu propozycji, a Biuro Obsługi Klienta musi pracować na ciągle zmienianych parametrach. Pytanie brzmi, po co te wszystkie promocje? Czy nie można tak skonstruować oferty na stałe, żeby nie było potrzeby ciągłego wypuszczania na rynek nowych propozycji?

Oczywiście, że można i z pewnością byłoby to prostsze dla wszystkich zainteresowanych stron, jednak środowisko, w jakim funkcjonują firmy telekomunikacyjne wymaga od nas większej gimnastyki niż byśmy tego oczekiwali. Jakie zatem mamy argumenty za tym, żeby stosować zabiegi z promocjami?

Przede wszystkim hasło promocja pomimo negatywnego wydźwięku jakim jest podejrzenie o przemycenie czegoś „drobnym druczkiem”, wciąż jest nośnikiem skutecznego oddziaływania na odbiorcę. Promocja, czyli coś innego od standardu, tańszego, sugerującego otrzymanie jakiejś formy bonusu.  Standard jest zwyczajny, mało atrakcyjny, dostępny dla wszystkich, a wzięcie udziału w promocji daje poczucie zdobycia czegoś lepszego. No dobrze, ale jak się to ma do rzeczywistości? Czy faktycznie promocja jest promocją czy tylko naciąganiem?  Tak, promocja jest promocją w pełnym znaczeniu tego słowa. W każdej ofercie promocyjnej wypuszczanej przez Logitus chodzi przede wszystkim o to, żeby zaproponować usługę w atrakcyjniejszej od standardu cenie. Zazwyczaj promocje są kierowane do nowych klientów. Klienci niezdecydowani oraz abonenci firm konkurencyjnych mają zwrócić uwagę na naszą firmę i ciekawą ofertę usług w korzystnej cenie. Również obecni abonenci Logitus mogą korzystać z części promocji przy zawieraniu kolejnych umów na następne czasookresy.  Bazowanie na jednej stałej ofercie na dłuższą metę jest nudne. Możliwość sprzedaży ofert promocyjnych daje większą elastyczność i szersze spektrum propozycji. Cennik standardowy na poszczególne usługi oraz na pakiety, czyli usługi łączone, jest bazą wyjściową do dalszych dywagacji. Pokazuje orientacyjny poziom cenowy, aczkolwiek jest on już ustawiony na bardzo dużym pułapie konkurencyjności. Oczywiście jesteśmy w stanie funkcjonować tylko w oparciu o ten cennik, ale każdy dodatkowy bonus dolewa nowej energii. Dostawcy sygnału telewizyjnego w ramach różnych akcji proponują od czasu do czasu okresy upustowe, które my z kolei automatycznie przerzucamy do oferty kierowanej bezpośrednio do klientów.  Możliwość zaoferowania stawek promocyjnych jest jednoznacznie powiązana z konkretnym okresem świadczenia usług klientowi. Abonament promocyjny ma sens dla usługodawcy w sytuacji, kiedy jest w stanie związać klienta na sobą na określony czas, zazwyczaj 24 miesięcy. Skalkulowanie poniesionych kosztów i spodziewanych wpływów ze wskazanego okresu daje realną szansę, że po kilka miesiącach tzw. dokładania do biznesu, na końcu coś zostanie na koncie operatora.  Wielu klientów korzysta ze standardowej oferty, gdzie sami wybierają to, co ich interesuje i układają sobie usługę według własnych potrzeb. Inni natomiast polują na promocje i korzystają z gotowców, czyli konkretnie wskazanych usług, najczęściej poubieranych w pakiety. Taka sytuacja oznacza wprost, że nie zawsze oferta promocyjna musi przeważać nad zwyczajną. Wszystko jest zależne od naszych oczekiwań co do zakresu usług. Pytajmy przedstawicieli firm telekomunikacyjnych o aktualne promocje, bo może faktycznie warto z niektórych skorzystać.

autor: Darek S.